Advies over accu gebruik

/ / Advies over accu gebruik

alle andere systemen niet. Rijd de accu soms een keer leeg. Bewaar hem waar het niet vriest, en berg hem niet op als deze leeg is. Pomp de banden op.

Accu leegrijden

Het is voor de meeste batterijen goed om af en toe leeg gereden te worden. De accu hoeft niet helemaal leeg, en we adviseren dat niet te doen omdat je dan geen ondersteuning meer hebt. Het is voldoende om de accu niet bij elke kleine rit bij te laden, en hem af en toe eens grotendeels leeg te rijden. Er zijn een paar uitzonderingen, wij adviseren je graag voor jouw eigen fiets.

Vrieskou niet goed voor een accu

Accu’s kunnen niet goed tegen kou. Bij koude temperatuur boven het vriespunt heeft een accu al wat minder capaciteit. Onder het vriespunt is het beter de accu niet te laden of te gebruiken. Het beste kan de accu bewaard worden op een plek waar het niet vriest. Hiervoor is het handig om een afneembare accu te hebben, die binnen neergelegd kan worden.

Accu lange tijd bewaren

Wanneer je een accu voor lange tijd weg legt kun je de accu het beste deels laden. Verschillende merken hebben verschillende systemen bedacht voor het lang bewaren van accu’s. Panasonic accu’s gaan in slaapstand, en worden weer actief wanneer ze aan de lader gaan. De meeste andere accu’s kennen dit niet. Fietsaccu’s mogen gerust eens leeg gereden worden. Laad ze wel direct bij thuiskomst op. Een fietsaccu leeg wegleggen is slecht voor de accu.

Sparta ION (uitzondering)

De Sparta ION, Batavus Padova en Koga Tesla fietsen zijn een uitzondering. Deze fietsen moeten altijd aan de lader. Dus niet de lader eraf halen als de accu vol is. Het is niet nodig om de accu af en toe leeg te rijden. De computer in de fietsaccu regelt dit zelf, per cel, als de accu maar aan de lader ligt. Zo blijft de accu in de wat oudere fietsen van Sparta, Batavus en Koga optimaal.