Elektrische fiets tuning en opvoeren
Wij raden tuning af en raden voor snelheden tot 45 km/u liever een speed pedelec aan. Hieronder leggen wij onafhankelijk en eerlijk uit wat de voor- en nadelen zijn van je elektrische fiets opvoeren. Wil je jouw elektrische fiets toch opvoeren?
Wet en verantwoordelijkheid
Een elektrische fiets die aangepast is om sneller te rijden voldoet niet aan de regels. Omdat het onduidelijk is waar een opgevoerde fiets onder valt (fiets, ongeregistreerd voertuig, brommer, etc.) wil het kabinet bovendien een een verbod op opvoersetjes op elektrische fietsen. Verzekeringen zijn al heel duidelijk over tuning.
Bijna alle WA-verzekeringen (Wettelijke Aansprakelijkheid) hebben dit oneigenlijk gebruik al uitgesloten. In geval van een ongeluk ben je hierom zelf verantwoordelijk voor ontstane schade of letsel. Wij vinden dit onverantwoordelijk naar andere weggebruikers. Dit is voor ons de belangrijkste reden om tuning af te raden.
Welke motor is geschikt voor hoge snelheid?
De motoren van Panasonic kenmerken zich door hun hoge kracht en lange levensduur. Hoewel de levensduur erg afhankelijk is van gebruik, hebben wij de ervaring dat Panasonic motoren gemiddeld de langste levensduur hebben. Deze motoren zijn dan ook uitermate geschikt voor speed pedelecs
Bosch gebruikt in zijn motoren verschillende onderdelen. De Bosch Active Line en Active Line Plus motoren hebben kunststof tandwielen. Deze zijn stiller en prima geschikt voor het gebruik waar deze motoren voor bedoeld zijn. De Bosch Performance Line en Performance Line CX motoren van Bosch hebben metalen tandwielen. Deze hoor je heel iets meer, en zijn beter bestand tegen de hogere krachten van deze motoren. De Bosch 45km/u motoren zijn dan ook afgeleid van de Performance Line.
Soms wordt gezegd dat speed pedelec (45 km/u) motoren gelijk zijn aan de normale motoren (25 km/u). Hoewel het nominale wattage gelijk is, is het maximale wattage dat niet. De fabrikant geeft dus een andere maximale belasting op. De fabrikant kan daarvoor andere delen gebruiken, maar dat hoeft niet. Voor de Active Line (Plus) motoren van Bosch en voor de meeste Shimano motoren is wel met zekerheid te zeggen dat deze niet gelijk zijn aan motoren die worden aangeboden voor 45 km/u.
Waarin verschilt een opgevoerde fiets van een speed pedelec?
Een speed pedelec wijkt op een aantal manieren af van een gewone elektrische fiets. Een speed pedelec heeft een toeter (in plaats van een bel), een achteruitkijkspiegel, oranje reflectoren op de voorvork en een kentekenplaat. Daarnaast moeten de onderdelen van een speed pedelec aan strengere eisen voldoen. Een speed pedelec heeft doorgaans een hogere kwaliteit voorvork, betere remmen en een sterker frame. Ook worden op speed pedelecs nooit handmatig verstelbare stuurpennen gebruikt. Onderdelen zoals een stuur en een voorvork zijn bovendien gekeurd voor het gebruik tot 45 km/u.
Voornamelijk de stijfheid van het frame en de voorvork, en ook de kwaliteit van de remmen zijn redenen waarom wij niet aanbevelen een gewone elektrische fiets op te voeren. Mocht je dit toch van plan zijn, let hier op of neem als basis een elektrische fiets die ook als speed pedelec beschikbaar is.
Slijtage na opvoeren
Niet alleen de motor wordt zwaarder belast wanneer je met een hogere sneldheid fietst. Je belast ook de aandrijflijn, remmen en banden meer. Die zul je wat vaker moeten vervangen. Remblokken vervang je het meest, maar de kosten daarvan vallen mee. De aandrijflijn gaat langer mee, maar is duur om te vervangen.
De levensduur van de ketting en tandwielen bij een derailleurfiets vallen ons erg tegen bij een speed pedelec of elektrische fiets met hogere snelheden. Deze delen zijn bovendien kostbaar. Veel schakelen helpt om de levensduur te verlengen.
Een aantal versnellingsnaven is niet geschikt voor gebruik bij sterke middenmotoren. Op de sterkste en snelste fietsen vind je daarom nooit een Shimano 7 naaf en minder vaak een Shimano 8 naaf. Meer geschikt zijn bijvoorbeeld een Enviolo naaf of een Shimano 5 naaf. Vooral een Shimano 7 naaf kan snel slijten wanneer deze zwaarder belast wordt door tuning.
Actieradius bij hoge snelheden
Een hogere snelheid fietsen kost meer energie. Bij een gemiddelde snelheid van 35 km/u verbruik je grofweg dubbel zo veel energie dan bij een gemiddelde snelheid van 25 km/u. Houdt hier rekening mee, door je snelheid te verlagen als je een langere tour wilt maken of door te kiezen voor een grotere accu. Veel Speed Pedelecs zijn beschikbaar met dubbele accu’s.
Welke snelheid kan ik halen met opvoeren?
De meeste systemen halen een snelheid van 35 km/u. Dit is afhankelijk van de motor, maar ook vooral van eigen kracht. Bij de meeste middenmotoren moet je boven 35 km/u te veel meetrappen om nog sneller te kunnen.
Hoe kan ik mijn elektrische fiets opvoeren?
Opvoeren kan op twee manieren: een chip of een box om de sensor. De chip wordt bij de motor gemonteerd, en wordt aangesloten tussen de bestaande bekabeling. Deze manier is van buitenaf niet te zien. De box wordt om de snelheidssensor geschoven, die meestal op de achterbrug naast het achterwiel zit. Dit is van buitenaf te zien. Beide manieren kunnen nu of in de toekomst gedetecteerd worden. Het heeft geen zin om de tuning te verwijderen wanneer je de fiets naar een fietsenwinkel brengt, omdat de detectie veelal tijdens het fietsen gebeurd.
Bosch (Smart) motor tuning
De Bosch motor is op te voeren door een chip of een sensor-box te plaatsen. Meest gangbaar zijn de VOLspeed chip, de SpeedBox chip en de BadassBox om de sensor. De chips van VOLspeed en SpeedBox zijn beide aan of uit te schakelen via de bediening op je stuur. Bij Bosch met een speedchip wordt de snelheid en afstand juist weergegeven. De BadassBox om de sensor is niet aan of uit te schakelen, maar wel tijdelijk te verwijderen. Met deze box om de snelheidssensor heen wordt de snelheid en afstand niet meer juist weergegeven op je scherm.
De nieuwe Bosch Smart motoren herkennen manipulatie. Deze motoren zijn wel op te voeren, maar komen daarna wel soms in storing. Bij snelheden hoger dan ongeveer 35~40km/u wordt de manipulatie herkend.
Panasonic motor tuning
De Panasonic motor is op te voeren door een SpeedBox chip te plaatsen. Deze chip komt in de motorbehuizing en wordt aangesloten aan de bekabeling. De SpeedBox is bij Panasonic niet tijdelijk uit te schakelen. De snelheid op je scherm wordt niet meer juist weergegeven, maar toont halve snelheden. De SpeedBox werkt niet op een fiets met Enviolo Automatiq schakeling, maar wél met Enviolo handmatige schakeling.
Shimano motor tuning
De Shimano motor is op te voeren door een chip of een sensor-box te plaatsen. Na tuning wordt bij Shimano de gereden afstand en snelheid niet meer juist weergegeven. Bij Shimano is een grotere verscheidenheid aan motoren en Shimano kent geïntegreerde schakeling, welke allemaal een eigen oplossing of chip nodig hebben voor tuning.
Garantie bij een opgevoerde elektrische fiets
De fabrikanten zoals Bosch, Shimano en Panasonic zijn volgens de Europese norm EN15194:2017 verplicht om maatregelen te nemen tegen het opvoeren van elektrische fietsen. Bij nieuwe software updates kan het daarom voorkomen dat je speedchip of sensor-aanpassing niet meer werkt.
Fabrikanten proberen te detecteren of fietsen zijn aangepast, om te voorkomen dat zij delen moeten vergoeden na oneigenlijk gebruik. Als eenmaal gedetecteerd is dat je fiets is aangepast om sneller te ondersteunen dan wettelijk toegestaan zullen zij geen garantie meer geven. Laat jij jouw elektrische fiets sneller gaan? Dan vervalt alle garantie.